Dålig kunskap och missnöje

I floden av undersökningar som kommer nu under hösten ser jag Svenskt kvalitetsindex mätning av finansbranschen.  

Undersökningen visar att kunderna upplever att den egna kunskapen är låg och ger sig själva betygen icke godkänd i ämnet pensionssparande. Då är man samtidigt ofta missnöjd med det bolag som man har sitt sparande i. Jämfört med tidigare år har kundnöjdheten ökat lite men det är fortfarande mer kvar att göra. 

Jag har varit i pensionsbranschen sedan 1998 och tycker ändå att kunskapen hos de kunder jagträffar har ökat mycket. Många underskattar sin egen kunskap och vet egentligen allt de behöver för att komma fram till ett beslut. 

En annan förändring är att branschen samarbetar mer idag kring jämförelser, produktblad och ordlistor. Fortfarande finns problemet att ett sparande som jag har idag och ska ta ut om många år är mindre intressant än det jag kommer åt idag. Den största förbättringen på senare år är enligt min åsikt Minpension. Där samlas allt pensionssparande ihop och man ser inte bara vilka bolag som har hand om pengarna utan också hur stor en framtida pension kan tänkas bli. En bra startpunkt alltså. 

Glöm inte heller bort de duktiga tjejer och killar som sitter i de olika bolagens kundtjänster. Är det några som är vana att förklara krångliga saker enkelt så är det de. 

Carina Blomberg

Om Carina Blomberg

Carina Blomberg har jobbat på AMF som trygghetsekonom 2010-2015. Vi hänvisar istället till AMFs nuvarande trygghetsekonom Dan Adolphson (dan.adolphson@amf.se).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *