Brist eller överflöd?

Idag tar jag över efter min kollega Ida här på Pensionsbloggen. Jag tänkte inleda med att spinna vidare lite på samma tema som min kollega Carina skrev om här i bloggen för ett par veckor sedan, nämligen kunskapen kring pensioner. Tyvärr är det väldigt lätt hänt att man blir yrkesskadad och så gott som blind för ”vanliga” människors frågeställningar och perspektiv när man jobbar med pensioner. På kontoret pratas det garantiräntor, aktiedippar och förvaltningsportföljer. Inga konstigheter där inte. Lagom till fredagsfikat avhandlas kanske solvens 2-regelverket eller hur det går med den senaste ITP-upphandlingen.

Tidningarnas helgbilagor svämmar över av goda tips och råd kring hur man ska placera sin tjänstepension eller sina PPM-fonder. Samtidigt: titt som tätt dyker det upp undersökningar eller rapporter som visar på hur dålig information konsumenterna upplever sig ha kring pension. Senast förra veckan var det dags igen när riksrevisor Jan Lindahl aktualiserade frågan på DN Debatt.

Frågan jag ställer mig är: är det verkligen informationsbrist det handlar om? Handlar det inte snarare om för mycket information? Fel information. Handlar det inte om att pensionsbranschen generellt sett (uppenbarligen) misslyckats med att målgruppsanpassa informationen till kundernas nivå och behov?

Pensionssystemet kritiseras ofta för att inte vara tillräckligt transparent. Samtidigt som medelsvensson blir överöst med information och har svårt att orientera sig i flödet. Ärligt talat: vad ska man egentligen med fondguider och avgiftsbilagor till, när man inte ens vet var pengarna är placerade någonstans?

Vad tycker du om den pensionsinformation du fått? Är det för mycket eller för lite?
Hör gärna av dig med dina synpunkter.

/Malin Strandvall

Om Malin Strandvall

Malin Strandvall, Kundtjänst på AMF Fikonspråk, byråkrati och obegripliga blanketter. Ungefär så ser den genomsnittlige kundens bild ut av det svenska pensionssystemet. Efter tre år på AMF vågar jag påstå att det finns ett enormt behov av dialog och diskussion kring det här med pensioner. Frågorna tar aldrig slut. Och vi som är i branschen måste sluta göra det krångligare än vad det faktiskt är. Parallellt med mitt jobb på kundtjänst pluggar jag kommunikation. Jag älskar att skriva, så för mig är bloggen som ett rejält smörgåsbord av möjligheter. Det finns så många ämnen jag vill lyfta fram, frågor jag vill diskutera och dialoger jag hoppas få föra med dig som läser. Frågan är bara: var ska man börja? När jag inte funderar på ämnen till bloggen gillar jag att dra igång överambitiösa inredningsprojekt, sukta efter vackra väskor på NK eller promenera runt Kungsholmen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *