Leva som man lär?

Även om jag inte personligen var på plats i Almedalen var det nästintill omöjligt att missa medie- och Twitterflödet som vällde ut i en hissnande fart under dagarna. 2013 är helt klart ett år när många företag och organisationer verkar ha gått in helhjärtat för pensionsfrågorna. Bra med mera engagemang kring detta tänkte jag. Efter ett tag blev jag dock irriterad på det – i mitt tycke – ständiga tjatandet om behovet av bättre pensionsinformation. Det var mycket gamla floskler och självklarheter som spreds under veckan i Visby.  bättre_pensionsinformation

Så kom jag hem igår efter jobbet och hittade mitt värdebesked från Valcentralen. Det var ingen engagerande läsning ska jag be att få tala om. Ett vitt kuvert, förvillande likt en faktura, som var fyllt till brädden av text, text och åter text. Plötsligt kände jag mig genast mera välvilligt inställd till floskeln om behovet av bättre pensionsinformation. Det var nämligen knappt att jag orkade ta mig igenom brevet och ögna igenom fjolårets värdeökning. Jag lever med andra ord inte som jag lär. I ärlighetens namn är det kanske ändå på sin plats att tjata vidare ett tag till om behovet av bättre pensionsinformation.

Om inte ens vi som jobbar dagligen med pensioner orkar öppna våra värdebesked  – hur ska då ”vanliga” människor orka göra det i vardagspusslet? 

Några som också funderat på det här med bättre pensionsinformation är våra kolleger på Folksam som föreslår att det orange kuvertet ska kompletteras med gröna, gula och röda kuvert. Intressant förslag och definitivt ett steg i rätt riktning. Det mesta blir ju faktiskt roligare med lite färg!

 

/Malin Strandvall

Om Malin Strandvall

Malin Strandvall, Kundtjänst på AMF Fikonspråk, byråkrati och obegripliga blanketter. Ungefär så ser den genomsnittlige kundens bild ut av det svenska pensionssystemet. Efter tre år på AMF vågar jag påstå att det finns ett enormt behov av dialog och diskussion kring det här med pensioner. Frågorna tar aldrig slut. Och vi som är i branschen måste sluta göra det krångligare än vad det faktiskt är. Parallellt med mitt jobb på kundtjänst pluggar jag kommunikation. Jag älskar att skriva, så för mig är bloggen som ett rejält smörgåsbord av möjligheter. Det finns så många ämnen jag vill lyfta fram, frågor jag vill diskutera och dialoger jag hoppas få föra med dig som läser. Frågan är bara: var ska man börja? När jag inte funderar på ämnen till bloggen gillar jag att dra igång överambitiösa inredningsprojekt, sukta efter vackra väskor på NK eller promenera runt Kungsholmen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *