Du som försökt hänga med i svängarna de senaste åren har säkert också din bild av pensionsbranschen klar för dig vid det här laget: ett gäng giriga kapitalförvaltare, VD-bonusar, allsköns lyxutlägg och placeringar som gått åt skogen. Ja, det är i alla fall lätt att få enbart den uppfattningen om man väljer att tro på allt som media skriver och hur det vinklas. Att de flesta av oss som jobbar med pensioner- och försäkringar faktiskt är vanliga människor glöms gärna bort när rubrikerna braskar på. Ytterst sällan får de verkliga vardagshjältarna uppskattning för sitt arbete, trots att det är de som faktiskt ser till att maskineriet fungerar och att dagens pensionärer får sina pengar på kontot. Hög tid att ändra på det!

Jenny och Pernilla är två av våra vardagshjältar på AMF. De är 2 av 14 som jobbar på utbetalningsavdelningen och de ser till att våra cirka 750 000 utbetalningskunder får sina pengar varje månad. Det är ett jobb som kräver noggrannhet, flexibilitet och administrativ finess. Utbetalningsavdelningen tar till exempel emot 200 ansökningsblanketter om pension varje dag, 1500-2000 kontoändringar per vecka och utöver det hanterar de även 200-250 efterlevandeärenden per månad. Att reda ut efterlevandepensioner som ska betalas ut är ett jobb som kräver oerhört mycket tid och engagemang, det är ingenting som sker automatiskt. Förutom att det är många legala dokument som ska granskas och utredas av utbetalningsavdelningen i samband med dödsfall, så skriver de även alla brev manuellt till de som berörs. Här är det kanske på sin plats att tillägga att det dessutom bara är 4 personer som jobbar med efterlevandepension hos AMF.

I arbetet ingår också ofta att leka detektiv när blanketter saknar underskrifter, personnummer eller kontaktuppgifter. En vanlig missuppfattning om AMF är ett vi är en myndighet och därmed får uppgifter automatiskt från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Den här missuppfattningen märks antagligen mest på utbetalningsavdelningen. AMF är ett privat bolag och därför måste Jenny, Pernilla och deras kolleger alltid få in uppgifter från dig som kund om du till exempel byter bank eller konto, flyttar utomlands eller om du vill att vi ska dra lägre skatt på din pension.
”Det är ju bara att trycka på en knapp!”, tycker många kunder ibland när vi försöker förklara för dem att vi faktiskt inte kan trolla fram pengar på en dag. Att beskriva allt arbete som pågår på utbetalningsavdelningen i ett enda inlägg är så gott som omöjligt, men förhoppningsvis kanske vi åtminstone kan skrota påstående om att det bara är att ”trycka på en knapp” efter det här inlägget?
/Malin Strandvall