Fortsatt fokus på bättre information

Under tiden som våra kära pensionärer bloggat loss hos oss på Pensionsbloggen de senaste veckorna, så har livet gått sin gilla gång utanför bloggosfären. Igår var det dags för pressträff med socialförsäkringsminister Ulf Kristersson, Pensionsmyndighetens generaldirektör Katrin Westling Palm samt VD:n för svensk försäkring, Christina Lindenius.

Vad det hela handlade om? Jo, syftet med pressträffen var att presentera regeringens satsning på bättre pensionsinformation. Mellan 2014-2017 tillsätter regeringen 20 miljoner kronor per år för förbättrad pensionsinformation. Det kommer även att ske en lagändring, vilket i praktiken innebär att informationen i det orange kuvertet inte nödvändigtvis behöver skickas ut per post. Exakt hur de här pengarna ska fördelas är ännu oklart, men tanken är att branschen ska samarbete för att hjälpa konsumenter och medborgare att kunna ta bättre begrundade beslut kring pensionen.

amf_pensionsinformation_pensionsbloggen

Satsningen på bättre pensionsinformation inleds från Pensionsmyndighetens sida med att det kommer att skickas ut en pinkod till 4.5 miljoner sparare i samband med att det orange kuvertet skickas ut i nästa år. Enligt Katrin Westling Palm öppnar så pass många som 8 av 10 sitt orange kuvert; men det finns fortfarande en viss tröskel för att beställa pinkod och ta del av informationen digitalt. Kommer då orange kuvertet att upphöra helt och hållet? Westling Palm svarade nej på den frågan men att det fasas ut successivt är inte ett omöjligt scenario.

Christina Lindenius betonade att många tycker att det är svårt att få en helhetsbild av sin pension. Mot den bakgrunden har Svensk Försäkring intresserat sig för hur vi människor egentligen agerar i olika typer av finansiella situationer och hur vi fattar beslut i dem. Lindenius konstaterade att mängden information lätt bli svår att överblicka och att informationen därför måste vara väl avvägd, konkret samt att det är viktigt att den här informationen når ut till konsumenterna vid rätt tidpunkt. Lindenius är således helt inne på samma linje som vi i Pensionsbloggen skrivit om flera gånger i tidigare inlägg.

Än återstår det som sagt att se mer exakt hur de här pengarna kommer att fördelas. En konkret åtgärd som lyftes fram var i alla fall att integrera tjänsten Minpension.se hos ännu fler banker och pensionsbolag så att informationen blir mer lättillgänglig. I dagsläget har Minpension.se nästan 1.9 miljoner registrerade användare och man räknar med att nå 2 miljoner innan årsskiftet.

 

/Malin Strandvall

Om Malin Strandvall

Malin Strandvall, Kundtjänst på AMF Fikonspråk, byråkrati och obegripliga blanketter. Ungefär så ser den genomsnittlige kundens bild ut av det svenska pensionssystemet. Efter tre år på AMF vågar jag påstå att det finns ett enormt behov av dialog och diskussion kring det här med pensioner. Frågorna tar aldrig slut. Och vi som är i branschen måste sluta göra det krångligare än vad det faktiskt är. Parallellt med mitt jobb på kundtjänst pluggar jag kommunikation. Jag älskar att skriva, så för mig är bloggen som ett rejält smörgåsbord av möjligheter. Det finns så många ämnen jag vill lyfta fram, frågor jag vill diskutera och dialoger jag hoppas få föra med dig som läser. Frågan är bara: var ska man börja? När jag inte funderar på ämnen till bloggen gillar jag att dra igång överambitiösa inredningsprojekt, sukta efter vackra väskor på NK eller promenera runt Kungsholmen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *