Kunder, språk och Pensionsmyndigheten

Tiden går fort när man har roligt sägs det, för att inte tala om hur fort den går när man passerat 25…

En iskall och vacker januaridag för ett par år sedan började jag på AMF med målsättningen att ta hand om våra kunder på bästa sätt. Under mitt första år undrade jag många gånger om det var jag som redde ut sakerVacker januaridag och ting åt kunderna eller om det främst var kunderna som försökte reda ut mig? Min finlandssvenska rotvälska visade sig nämligen vara något som förbryllade och fascinerade svenskar runt om i landet. Eftersom jag är uppväxt i Österbotten med föräldrar som månade om språket har jag aldrig pratat den grova dialekt som präglar lilla Jakobstad; men inte heller har jag haft den ”sjungande” Mumin-finlandssvenska som karaktäriserar Helsingfors och som kanske mest förknippas med Finland. Den språkliga förvirringen var således ofta total när kunderna som ringde in hamnade hos mig, innan det gick att reda ut pensionsfrågorna var vi tvungna att reda ut min härkomst för att inringaren skulle få ro i själ och hjärta.

Under åren som gått har jag kommit att hysa en stor förkärlek för de kunder som ringt in från Boden, Kiruna, Umeå eller Kalix. Anledningen? De flesta av er har tagit för givet att jag pratat någon urvattnad variant av norrländsk dialekt och därmed har vi inte behövt gå in på den språkliga diskussionen alls i våra samtal. Mest besvär har ironiskt nog våra vänner på Pensionsmyndigheten ställt till med, eller åtminstone deras telefonnummer 0771-776 776. Att kommunicera per telefon kan vara nog så knepigt, och att prata om siffrorna ovan har lett till diverse roliga missförstånd mellan mig och kunder bosatta i Skåne. När jag sagt sju har många hört tjugo, när jag sagt sjuttiosju har någon hört tjugosju och så vidare…lyckligtvis kan man för det mesta koppla direkt till Pensionsmyndigheten och på så vis kringgå problematiken.

Nog om detta. Den här veckan har inte bara Alice Munro blivit tilldelad Nobelpriset i litteratur, undertecknad har även fått glada nyheter som berör min framtid i arbetslivet och därför blir detta mitt sista inlägg här i bloggen. Att blogga kring pensioner och sparande har varit otroligt roligt, utmanande och emellanåt också krångligt och svårt. Många av de ämnen vi berör i bloggen låter sig helt enkelt inte förklaras på ett fåtal meningar och då gäller det att verkligen förstå vad man skriver om för att kunna göra det begripligt.

Jag vill passa på att tacka för mig och önskar er alla fortsatt trevlig läsning i Pensionsbloggen!

/Malin Strandvall

 

 

Om Malin Strandvall

Malin Strandvall, Kundtjänst på AMF Fikonspråk, byråkrati och obegripliga blanketter. Ungefär så ser den genomsnittlige kundens bild ut av det svenska pensionssystemet. Efter tre år på AMF vågar jag påstå att det finns ett enormt behov av dialog och diskussion kring det här med pensioner. Frågorna tar aldrig slut. Och vi som är i branschen måste sluta göra det krångligare än vad det faktiskt är. Parallellt med mitt jobb på kundtjänst pluggar jag kommunikation. Jag älskar att skriva, så för mig är bloggen som ett rejält smörgåsbord av möjligheter. Det finns så många ämnen jag vill lyfta fram, frågor jag vill diskutera och dialoger jag hoppas få föra med dig som läser. Frågan är bara: var ska man börja? När jag inte funderar på ämnen till bloggen gillar jag att dra igång överambitiösa inredningsprojekt, sukta efter vackra väskor på NK eller promenera runt Kungsholmen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *