Kundservice. En måndagmorgon.

Välkommen säger vi till vår nya bloggare Mikael Palm som jobbar på AMFs kundservice. Mikael kommer här på bloggen berätta om vad som händer i kundservice och vad många kunder frågar om just nu. Är du mer nyfiken på vår nya bloggare läs mer här.Mikael Palm

Kaffet i ena handen och telefon i den andra. Ur helgens mörka dvala börjar kunderna vakna med frågor: hur mycket kommer jag att få om jag går i pension vid 67 istället? Vad kommer min make att få om jag går bort i förtid? Har jag något efterlevandeskydd?

Jag tar en klunk av kaffet och kastar blicken på hur många som ringer: två i kö. Tar nästa samtal och kommer in i vardagens rytm.

Just den här dagen ringer kunder och undrar när vi skickar ut information om månadsutbetalningen för 2014. Kommer jag få en högre utbetalning? Eller kommer den bli lägre? Och kan jag få information hemskickad i framtiden?

Lugn, bara lugn. Beloppet sätts i mitten av januari och informationen läggs sedan upp på Dina sidor den 20 januari. Dina sidor? Vad är det undrar då kunden. AMF gör allt för att underlätta informationshanteringen för våra kunder och därför kan man se över sin tjänstepension via Dina sidor på AMFs hemsida. Jaså? Det låter för lätt för att vara sant. Ingalunda! Man behöver endast ha e-legitimation eller en personlig kod för att logga in. Här loggar du in.

Kunden blir lugnad av den här informationen. Våra budord enkel, trygg och mänsklig börjar sjunka in. Jag lägger på luren. Klockan är redan 17. Ännu en dag på kundservice. Ännu en dag med kunden i centrum.

Mikael Palm

4 reaktioner på ”Kundservice. En måndagmorgon.

  1. Inte undra på att han ”tjötar” om havet..Han blev ju inget högre än Ombudsman för ett av Sjöfacken

    Nu Pensionsrådgivare!!…Gapflabb

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *