Det orange kuvertet eller konsten att älska ett pensionssystem

Kära läsare, vi har inte känt varandra särskilt länge men jag kan meddela att under min tid på kundservice har jag fått chansen att utreda många pensionsgåtor. Vad kommer jag att få i pension? Har jag valt AMF som min PPM-fondförvaltare?  

Efter en klunk kaffe får jag plötsligt en idé – varför inte göra en undersökning bland alla mina kära medarbetare för att se vad de vanligaste frågor är? Jag ser mig omkring; alla sitter vid sina telefoner och ivrigt svarar på kunders spörsmål.  Tiden är rätt. Det är dags att förverkliga folkbildning på hög nivå: jag vill förklara det svenska pensionssystem på ett så enkelt, tryggt och mänskligt sätt. För att göra detta behöver jag hjälp av medarbetarna – en enkel AMF tjänsteman kan åstadkomma mycket själv, men med hjälp av kundservice kan han flytta berg.  Jag kastar en blick åt sidan och möts av ett par nyfikna ögon.

Johan Peyron, vad tycker du är den vanligaste frågan kunder ställer? Svaret kommer blixtsnabbt: Har jag mina PPM-fonder hos er?

Någon knackar på min rygg. Håller du på att göra en undersökning? Vad kul! Jag vill vara med! Panteha Gordij, vad tycker du de vanligaste kundfrågorna är?

”Det är många som ringer till oss just när de fått sitt orange kuvert. De undrar vad de kommer att få i tjänstepension och blandar oftast ihop den allmänna pensionen med tjänstepensionen.”

Tycker du att det finns något bättre sätt att få ut informationen?

Jag tycker att pensionsbloggen är ett fantastiskt redskap för att nå våra kunder. Vi lever i en tid då allt fler använder twitter, facebook, linkedin för att kommunicera.  Vår framtida framgånger ligger i att utöka dessa kontaktytor tror jag. Framförallt genom en större samverkan mellan pensionsbloggen och kundservice.

Ursäkta, kan jag säga vad jag tycker? Självklart Nurislam, jag håller på att göra en vetenskaplig undersökning i kundservice, säg vad du tycker att kunderna frågar om.

De frågar om allt mellan himmel och jord men en klar majoritet av alla våra samtal handlar om utbetalning – de vill antingen ändra utbetalningslängden eller skjuta upp utbetalningen.  Jag talade nyss med en grekisk sjöman som precis hade fått sin tjänstepension från oss och uttryckte sin glädje över detta.  Roligt att höra! Vi måste göra någonting rätt i så fall!

Jag tittar på klockan och ser att det är dags för fika. 

Mikael Palm

En reaktion på ”Det orange kuvertet eller konsten att älska ett pensionssystem

Kommentarer inaktiverade.