De flesta är ointresserade av att göra val för sin tjänstepension. Ungefär sju av tio gör inget val alls. Men om man kommer på senare att man vill välja eller att det val som man faktiskt gjorde inte visade sig vara så bra så går det att flytta. Man kan flytta pensionsförsäkringens värde från ett bolag till ett annat. Möjligheten att kunna utöva kundmakt är viktig för tjänstepensionen. För det är väldigt mycket pengar. Som ska sparas under många långa år.
Utvecklingen av e-tjänster är stark hos banker och myndigheter. Att sköta sin ekonomi via internetbank, deklarera elektroniskt och se hela sin framtida pension via Min Pension är vardagsmat idag. Från början flyttade man sin tjänstepension med blanketter. Men numera kan man oftast göra det med e-legitimation istället. Det är enklare och billigare för alla inblandade.
Men när man flyttar sin tjänstepension med några knapptryckningar så vill det till att man vet vad man gör. Och det är här det haltar. Vi på AMF har nyligen kartlagt hur flyttarna sker i vår Flyttrapport. Många sparare har svårt att skilja på alternativen, traditionell försäkring och fondförsäkring. Sex av tio förstår inte vad garantin inom traditionell försäkring innebär och de flesta tror att en traditionell försäkring är dyrare än en fondförsäkring. Trots att det ofta är tvärtom.
Jag tror att intresset för att flytta kommer att öka i framtiden. Och det är naturligt att många flyttar går från icke-valsbolagen (AMF, Alecta, KPA) till banker och pensionsbolag som erbjuder rådgivning. Men de flesta sparare som flyttar gör det inte för egen maskin. Istället håller man någon i handen. Ofta den bank eller det pensionsbolag som man flyttar till. Det finns både en och två kunder som inte ens förstår att de har flyttat. Här behövs det bättre information. Fler medvetna kunder ger fler medvetna flyttar!
Dan Adolphson